Influenser marketing
I denne delen har vi startet et nytt tema innenfor digital markedsføring, med Karl Phillip Lund som foreleser. Nå skal vi lære om e-varehandel og nettbutikksbygging. Denne gangen skal jeg skrive om influencer marketing, som på norsk kalles dette påvirkningsmarkedsføring.
Hva er en influencer?
Hva er en influencer på norsk kan vi kalle det til «påvirker». En influencer kan være en person som har stor innflytelse innenfor et bestemt emne eller et samfunn. Influencere har som regel et stort antall følgere, folk som følger deres råd og hører etter når vedkommende snakker eller anbefaler noe. Det er mange som kan regnes ut som influencer i dagens safnunn, alt fra kjente skuespiller en tiktokekr. Nå er det lettere å bli influencer gjennom sosiale medier. Siden et stort antall bruker sosiale medier, alt fra ungdom til de eldre. Sosiale medier har fått stor innflytelse i samfunnet vårt.
Om vi går tilbake i tiden for noen år siden var det ikke lett å bli influencer som det er idag.
Da var det nesten bare kjente skuespillere, modeller, artister eller andre større profilerte mennesker som kunne sees som en influencer. Sosiale medier har gjort det enklere for mange influencere, de publiserer bilder og videoer på instragram, snapchat eller youtube. før tiden det handler om å skaffe seg mest mulig følgere på de forskjellige platformene, den som har mange følgere kan ses som en influencer. Det er mange som vi kan nevne her Isabell Raad, Sophie Lise de er blitt kjent gjennom sosiale medier.
Influencer Marketing
«influencer marketing det er en form for markedsføring som foregår på sosiale medier som involverer påtegninger og produktplassering fra påvirke, mennesker og organisasjoner som et påstått ekspertnivå av kunnskap eller sosial innflytelse innen sitt felt» https://en.wikipedia.org/wiki/Influencer_marketing. Det er blitt en av de mest populære måten å markedsføre på.
Influence Marketing eller påvirkningsmarkedsføring, dette er en markedsføringskanal hvor man som merkevare benytter seg av folk med stor påvirkningskraft innenfor sosiale medier. Bedrifter velger ut de aktuelle influencerene som har evne til å påvirke sine følgere. De for produkter fra bedriften og de reklamerer for det i deres plattform.
Bedriftene velger denne veien fordi mennesker stoler og hører på de vil følger eller liker en hva bedriften sier om produktet. Det er vanlig at mennesker liker og setter pris på Menninger fra folk de liker, en når bedriften deler samme reklame. Det er derfor bedrifter velger å hente store og kjente influencere som har stor innflytelse på mennesker. Bedriftene er blitt kjent med den type psykologien og derfor velger de kjente personer for å reklamere sine produkter. Vi kan se det blant de fleste merkene når de reklamere for sine produkter for eksempel Adidas, Nike de velger alltid kjente fotballspillere for sine reklamer. De vet at dem har mange følgere og om de velger å bruke noen produkter fra Nike eller adidas som kommer mange andre til å kjøpe. Vi opplever det ofte at de produktene som blir lansert med kjente personer blir utsolgt i løpet av veldig kort tid.
Derfor er det viktig for bedriftene å sette noen mål for hva de ønsker å oppnå i et samarbeid med en influencer. Det er viktig å velge riktig produkt for riktig influencer. Det er viktig at bedriften har peiling på hva slags målgruppe er det de vil satse på og hvem som er riktig influencer for å kunne treffe de riktige.
Jeg personlig følger en del influencer og har vært interessert i se deres innflytelser og hvordan det fungere. Jeg ble nysgjerrig når det begynte så mange debatter og diskusjoner om influencer. Det er en stor tema når det gjelder deres innflytelse og påvirkninger i samfunnet. Jeg skal ikke gå inn på det nå. Når det gjelder reklame delen vi ser at mange bedrifter bruker de forskjellige influencer som har mest følgere for å reklamere sine produkter. Disse influencer har kapasiteten til å påvirke deres følgere og ofte ser jeg at når de reklamere for noe så er det utsolgt fort, eller det de tar på seg blir til mote veldig fort. Digitalmarkemdsføring har tatt av og de fleste bedrifter benytter alle muligheter på de forskjellige digitale plattformer for å kunne oppnå suksess og deres mål.
Kilder:
https://ordliste.markedspartner.no/hva-er/hva-er-en-influencer/
https://en.wikipedia.org/wiki/Influencer_marketing